V Děčíně bude učebna s openSUSE

OSS Alliance získala téměř půl milionu korun od Nadace ČEZ na počítačovou učebnu se svobodným softwarem, kterou vytvoří na Základní škole Máchovo náměstí v Děčíně. Částka pokryje nákup počítačů, nábytku a další práce spojené s vytvořením moderní učebny běžící na openSUSE a dalších open-source aplikacích. Součástí projektu je také případová studie a další prezentace včetně semináře pro pedagogy, aby tak mohly vzniknout další podobné „open classrooms“ po celé České republice.

„Nová učebna navíc nebude sloužit pouze žákům jedné školy, ale budou sem moci docházet na kroužky výuky Linuxu, OpenOffice.org a dalších aplikací děti a studenti z okolí. Učebna tak zůstane otevřena všem zájemcům o tyto nové technologie,“ uvedl řešitel projektu Martin Chlouba z OSS Alliance.

Výběr děčínské základní školy nebyl náhodný. Několikaleté zkušenosti s výukou Linuxu a multiplatformních aplikací má již „Máchovka“ za sebou. „Tento projekt je unikátní v tom, že vznikne učebna od základů a zároveň i návod v podobě případové studie pro ostatní školy,“ uvedl pedagog a spolutvůrce projektu Martin Lána.

Samotné kroužky výpočetní techniky na Linuxu pomohou předcházet negativním jevům u dětí po opuštění školy a umožní rozvoj nadaných žáků či studentů, kteří se chtějí moderních informačním technologiím věnovat. Patronem, jenž bude dohlížet na vysokou kvalitu výuky, je děčínské detašované pracoviště Jaderné fakulty ČVUT.

Podpora Open Source ve školství je jedním z klíčových faktorů, které mohou pomoci k dalšímu rozšiřování otevřených technologií v ČR. „Pokud se nám podaří seznámit uživatele již na školách s výhodami svobodného softwaru a otevřených formátů, studenti budou chtít otevřená řešení používat i v zaměstnání či podnikání po ukončení studií,“ popsal předseda organizace Filip Molčan.

OSS Alliance vyjadřuje poděkování Nadaci ČEZ za to, že umožnila částkou 471 500 korun uskutečnění projektu. Dík patří také primátoru města Děčína Vladislavu Raškovi, vedoucí katedry softwarového inženýrství v ekonomii ČVUT Evě Dontové a externímu členu Evropské komise Janu Husárovi za podporu grantové žádosti.

Komentáře

tomecek odpověděl -

Tesim se na dobu, kdy se bude na skolach ucit PRINCIPUM prace na pocitaci, a ne tomu, kde a jak ve Wordu kliknout. At nauci lidi, ze krast programy NENI TAK NORMALNI, jak se u nas traduje a ze spousta veci ze sveta opensource je na vyborne urovni, nekdy i lepsi... :D
Jenom skoda, ze ja jsem byl odchovan na skole, kde PC=Microsoft.
Fandim temto projektum, at je jich vice.

JirkaZ odpověděl -

ale věc má jeden háček: to by se musel mrkwosoft dostat z pozice faktického monopolu na pozici jedné z více v podstatě rovnocenných konkurenčních firem...

tomecek odpověděl -

No mozna ani ne. Tady bych cekal pomoc od EU, protoze nasi zakonodarci se k tomu asi nedokopou. Jestlize budo fomat OpenOffice uznan jako standart pro vymenu informaci a komunikaci v ramci EU, pak to asi strhne lavinu. Budou se muset prizpusobit i nase urady, do skol se to dostava uz ted. Sice pomalu, ale prece jenom...

Kamil Sasýn odpověděl -

Někomu se to může zdát jako slovíčkaření, ale v principu nejde o to, aby se nějaký formát stal standartem. Ale jde o to, aby standartem byl plně otevřený formát.

A díky tomu si můžeme my uživatelé vybrat, zda zvolíme MS Office/OpenOffice/ nebo cokoliv jiného.

Konkurence Microsoftu jen a jen prospěje. Stačí se podívat na příklad Mozilla Firefox x Internet Explorer. Kdyby už nic jiného, tak alespoň "profesionální" část internetových stránek dodržuje standarty. A to jsou oba produkty zdarma.

Nejde přece o to vytlačit Microsoft z trhu, zničit ho. Jde o nás uživatele, abychom měli na výběr.

____________________
Blog http://suselinux.ic.cz/

standa.e odpověděl -

Jelikoz jsem ucitel informatiky (vlastne pritom tak nejak z nouze), priblizim vam skutecny stav mikrosoftiho softwaru mezi detmi. Z 90% je treba MS Office kradene. System samotny je legalni rekneme kolem cca 70%, protoze jde povetsinou o OEM. K otazce MS v nasem skolstvi snad jen par poztnamek:

a) skoly plati neuveritelne "vyhodne penize" za uzivani sw od Microsoftu - a za to smi vychovavat microsoftu nove uzivatele. (Nemluvim o lidech, kteri nakonec skonci na tomto foru - tech byva v rocniku o 60 deti tak maximalne dva. Tri, kdyz je dobra sezona.) Ono totiz "co se v mladi naucis" plati vic, nez si tady jste ochotni pripustit.

b) nekdy jsou sami informatici a ostatni ucitele na odstrel - uz se mi dvakrat stalo, ze se na mne obratili byvali zaci, nyni studenti GYMNAZIA, zda bych jim nemohl sehnat vypalene MSO, jelikoz jejich ucitele vyzaduji ukoly v microsoftich formatech. Doporucuji zakum samozrejme OOo a at trvaji na pravu vyberu aplikace. Ani skola je nemuze nutit MSO kupovat, ci daleko jednoduseji - krast.

c) Mam ohromne stesti, ze mam v tomto smeru osviceneho reditele. Protoze jenom diky tomu jsem prosadil OOo do reditelny, k zastupkyni, do sborovny (a dobry rok kolegove nadavali... Inu, co se jednou naucis...). Krok dva - vedu seminar ICT, kde zaky programove seznamuji s otevrenymi aplikacemi, podminkami GPL atd.

d) Nasazeni Linuxu zatim brani fakt, ze kolega informatik nevidi duvod se v nem nyni vzdelavat a reditel pozaduje (logicky, jsme male mesto) zarucenou zastupitelnost. Aby kdyz mi spadne na hlavu cihla, mne mohl kolega ve sprave zastoupit. Takze to vidim opet na dalsi "plizive sireni po skolnich pocitacich".

Nejvetsi prekazkou totiz neni ani MSO, ani "zvykovy standard" microsoftich formatu (zenskym v kancelarich ty MSO klidne poridime, ostatni jej nepotrebuji), ale v jiz zminenem zvyku, jenz je zeleznou kosili. Sam reditel prisel na to, ze se zaci s principy, zastupitelnosti a moznosti vyberu dostanou do kontaktu nejlepe tak, ze doma budou sedet nad svymi pololegalnimi MS produkty a ve skole treba prave nad SuSE. Aby zjistili, ze lze delat veci tytez. Treba trochu jinak, ale ze prave v tom je ten vtip. A ze si mohou zvolit. A ze nemusi byt vubec zlodeji a pritom delat vse, co potrebuji.

Dalsim problemem jsou ovsem vyukove programy. Terasoft uz pomalu zacina prichazet i s LINUX verzemi, ale drtiva vetsina z nich je pro wokna a presvedcujte skolu, ze je ma kupovat znova...

Ale uz jsem se nechal unest... Proste tak to vidim "zevnitr ja". Deckum je opravdu jedno, na cem delaji - pokud to bude fungovat. Hlavni kamen urazu je v nas samotnych. V kantorech, kteri se setkali jen s wokny, a proto vychovavaji decka jenom v duchu woken. Tenhle zacarovany kruh je treba rozetnout. Decka budou na ruzne urovni ovladat oboji a budou tak schopni se v budoucnu lepe adaptovat, nebudou mit obavy z uziti otevreneho softwaru a nekteri pak treba sami navrhnou svym zamestnavatelum optimalnejsi reseni na teto bazi. Ci se sami stanou vedoucimi pracovniky - a nebudou se bat. Verit, ze ta zmena prijde jaksi "shora" zavedenim formatu, je iluzorni. Ne v zemi, kde ma Microsoft ministerstvo skolstvi omotane kolem prstu. A nejenom ministerstvo toto.

Jeste snad k tomu "Pc=Wokna". Drtiva vetsina decek vam na otazku: "Co mas doma za pocitac?" odpovi "Ikspecka" Protoze je to ten velky napis, jez je po zapnuti privita...

JirkaZ odpověděl -

a aniž se přímo zúčastňuju výuky, tak to můžu naprosto potvrdit - mám totiž dvě děti už delší dobu ty školy navštěvující... Jedou tvrdě na Linuxu (Mandrake, teď už delší dobu SUSE) a po počátečním odporu (vyvolaném - jak jinak - zmanipulovaným stádem a jeho tlakem) by dnes myslím neměnily. Nicméně v těch školách a mezi žáky a studenty je to přesně tak, jak popisujete.

Rozvedu to trochu z jiné stránky: mě s přibývající dobou stále více fascinuje, jak naprosto bez skrupulí si takový jedinec ukradne software za x tisíc (případně x desítek či dokonce stovek tisíc) a vůbec mu to nepřijde nenormální. Dokonce i když je mu pak nabídnuta naprosto srovnatelná legální varianta zdarma, tak nereaguje a žije se svou špínou dál...

Mají takoví jedinci v hlavě pouze naděláno? Kdo a jak je vychovával? Mají vůbec nějakou úctu k vlastnictví?

I k vyřešení tohoto by měla přispět výchova ve škole, přičemž OpenSource je jedna z cest, jak toho dosáhnout. Je v tom ovšem jedno nebezpečí: mnozí si myslí (jak to lze číst i na tomto portálu), že OpenSource = zdarma a to ještě s nějakou povinností druhých mi pomáhat a radit (samozřejmě opět zdarma). To, že OpenSource je především o svobodě, vlastní aktivitě a zodpovědnosti sama za sebe jim přitom zcela uniká - možná ani takové kategorie neznají... Opět vliv výše uvedené zlodějské mentality kombinovaný s dědictvím komunismu? Nic jiného mě totiž nenapadá...

standa.e odpověděl -

Jsou takovi, jaky je svet, jimz jsme jim pripravili. Nemyslim ale, ze by se situace zhorsovala. Ba prave naopak. I narust tech, co veri, "ze je to zadarmo" o necem svedci, nemyslite? Mejte trpelivost. Treba vam pak nekdo z nich zase poradi, kdy je nejlepsi sazet brambory. Osobne si totiz myslim, ze i pouhym uzivanim open source se open source pomaha (vzrusta statisticky sance zaujmout nekoho, kdo pomuze fakticky). A dulezitou informaci muze byt i ten negativni ohlas - kazdy uzivatel je tak trochu "betatester" ;-). A to i tehdy, kdyz je chyba na jeho strane. Mnohdy to totiz znamena: "Aha, to co povazuje za samozrejme tvurce programu, tak zrejme nejspis neni..." Je to jako kdyz pisete knihu. Bez ctenaru take nema smysl.

tomecek odpověděl -

Asi to neprimo souvisi s tou tvoji reakci. Pokud k tomu dojde, MS prijde o monopol a zacne se chovat (asi?) jako konkurencni firma. Uz ted zacina, viz. smlouva s Novellem. Ma z toho strach, jinak by do toho nesel.

tomecek odpověděl -

Jeden velky negativni jev je PC=Microsoft. Tady nauci lidi delat s programy, ktere jsou vetsinou free a nikoho nebudou nutit - ukradnete si Office, budem se v nem ucit, kam a jak klikat...

jumbo odpověděl -

...výchova jednostranná (jeden operační systém jest) a směřující k budování nové generace zákazníků určitě negativní je.

Mimochodem, kdyby se Microsoft necítil tak silný, podbízel by se školám s licencemi grátis. Ale proč by to dělal, když stačí, aby se učitel (na VŠ se potkal jen s MS, protože na kolejích jen hrál) postaral o marketing ("dneska se naučíme přidávat programy do Startu - klikněte na Start...") a děti si za deset let myslí, že cokoliv jiného je pro Marťany a feťáky...

tomecek odpověděl -

tak to myslim vazne! Nerikam, ze zadara je gut. Rikam, ze nemusim mit doma(kradeny) wokna, office a autocad, abych si mohl neco namalovat a napsat! A podle me je PC=wokna negativni jev. Uzivatele by meli vedet, ze maji moznost volby! PS: zrovna kourim, ale trava to neni... :D

tomecek odpověděl -

PS: Zkuste si jeste jednou precist muj prispevek. Nikde jsem nenapsal, ze widle na PC je spatnej jev. Napsal jsem, ze PC=wokna je spatnej jev. Windowsy me 10 let zivi, celkem pro ti nim (az na tu cenu a politiku) nemam. Ale neni to JEDINA volba na PC. Takze se rozkrocte obema nohama, nehulte a ctete jeste jednou.

JirkaZ odpověděl -

asi nenapsal jinak...

Luke7 odpověděl -

řekni W-O-W a nauč se číst

rimoa odpověděl -

Jde o smysluplnou volnocasovou aktivitu. Co delaji (nektere) deti, pokud se ve volnem case nudi, si lze snadno domyslet.

Martin Chlouba