Unknown Horizons

V průběhu minulého týdne, kdy nešly na opensuse.cz vkládat nové články a mě zbývalo trochu více času, tak jsem se porozhlédl po nějaké hře, kterou jsem ještě na openSUSE nezkoušel. Po nějaké době jsem objevil realtimeovou budovatelskou 2d strategii Unknown Horizons.

V dnešním článku bych vám rád tuto hru trochu blíže představil. Hra využívá FIFE engine a pro renderování OpenGL.

Hra mi hned od zahlédnutí prvních screenshotů připomínala moji oblíbenou hru Setlers, což rozhodně není na škodu. Ale začněme hezky popořadě, tedy od instalace.

Instalace

Hra je dostupná pro platformu Microsoft Windows, Linux, Mac OS X. Nás samozřejmě nejvíce zajímá instalace pro Linux, konkrétně na openSUSE. Tato hra podporuje instalaci jedním kliknutím pro verze operačního systému openSUSE 11.3, 11.4, Factory a Tumbleweed. Odkazy jsou dostupné na webových stránkách Unknown Horizonts.

Průběh instalace jedním kliknutím

Pokud dáváte přednost instalaci přes zypper postupujte podle následujícího návodu:

Nejprve je potřeba otevřít si váš oblíbený terminál a aktivovat uživatele root. To můžete udělat tak, že buď spustíte terminál v Super User Mode nebo spustíte terminál normálně a zadáte následující příkaz (musíte zadat heslo pro root uživatele):

su -

Nyní, když máte otevřený terminál a jste přihlášen jako root uživatel, můžete přejít k přidání repozitáře, ve kterém je Unknown Horizons umístěn:

zypper ar http://download.opensuse.org/repositories/games/openSUSE_11.4/games.repo

V tomto okamžiku potřebujete aktualizovat repozitář:

zypper ref

Právě teď můžete nainstalovat Unknown Horizons:

zypper in unknown-horizons

Nyní se vám začne instalovat poslední stabilní verze této hry. V současné době se jedná o verzi 2011.1a.

První spuštění a nastavení

Když je hra nainstalována, můžete přistoupit k jejímu spuštění. Nejjednodušší způsob je stisknout klávesovou zkratku Alt+F2, pomocí které se spustí modul Spustit aplikaci, do kterého stačí zapsat alespoň část názvu hry, tedy Unknown horizons a poté klepnout na tlačítko Spustit

Spuštění přes Prohlížeč aplikací v prostředí GNOME

První nepříjemností pro vás může být absence českého jazyka, což zjistíte prakticky po spuštění hry. Avšak pokud hru nainstalujete přes zypper, tak zjistíte, že v nastavení hry je možné zvolit Český jazyk jako jazyk ve hře, ale je vidět, že na překladu se stále pracuje a není ještě zdaleka hotov, proto asi ani nedošlo ke změnám balíčků u instalace jedním kliknutím. Aktualizace se dočkáme až při příštím vydání nové stabilní verze. Proto dále budu používat anglické názvosloví jednotlivých položek menu atd.

Jazyk a další různá nastavení jako například rozlišení, hloubku barev, nastavení zvuku lze měnit v sekci Settings. Některé změny vyžadují restart hry, tak pokud jste na tuto skutečnost upozorněni, určitě tak učiňte.

Nastavení grafiky, zvuku a ukládání

Na úvodní obrazovce máte základní položky menu. Kromě standardních položek jako Singleplayer, Multiplayer nebo již zmíněné položky Settings se zde nachází položka Attention please!, pod kterou se skrývají informace o tom, jak můžete pomoci tomuto projektu nebo také aktuální informace o projektu.

Úvodní obrazovka hry

Ale pojďme se blíže věnovat samotné hře. Ta se zakládá stisknutím tlačítka Singleplayer, s jehož pomocí se přesunete na obrazovku, která má na starost nastavení samotné hry. Můžete zde nastavit Scenario, tedy scénář, dále pak Random map, tato funkce se stále vyvíjí a také je zde možnost Free play. Pak je tu ještě možnost nastavení jména a barvy vašich jednotek. V pravé části obrazovky naleznete vždy doplňující informace, tedy například volbu map či scénáře. Jakmile máte vše nastavené, můžete k samotnému založení hry, pomocí tlačítka Start game. Pro začátek doporučuji začít s jediným scénářem, který hra obsahuje. Název scénáře je pojmenován ve tvaru název-scénáře_zkratka-státu tedy například tutorial_cs (tedy v češtině).

Nastavení nové hry

Po klepnutí na tlačítko Start game vás čeká krátké načtení modelů, scénáře, objektů a dalších komponent a poté již samotná hra.

Ovládací prvky hry

Nejprve vás přivítá kapitánův deník (Captain's log), který vás informuje o základních ovládacích prvcích, tedy o tom, že na levé straně je informační panel a také informace o vašich zdrojích. Napravo je mapa s navigačními tlačítky a položkami menu. Také vás tento deník informuje o možnosti hlášení chyb a především na druhé straně naleznete zadaný úkol. Pomocí těchto úkolů vás hra naučí ovládat a spravovat vaši kolonii.

Hraní

Samotná hra se ovládá vcelku snadně a intuitivně. Takže pokud máte rádi žánr ekonomicko-budovatelská strategie a hráli jste hry jako například Tropico, Ceasar, Setlers, tak si osvojíte ovládací prvky hry během pár klepnutí. Ostatní si myslím poradí celkem podobně, protože hra je založena na celkem známém principu, kdy tvoříte kolonie, kde je potřeba ubytovat osadníky, začít těžit základní suroviny a lovit nějakou potravu. Postupem času, když budete těchto surovin mít více, můžete začít s komoditami obchodovat. K tomu potřebujete signální ohně, které přilákají obchodní lodě. Následně se budete starat o náboženství, rozšiřování produkce a těžbu dalších významných surovin.

Náhled na ovládací prvky hry

Jak říkám, je to opravdu celkem známý systém, ale v žádném případě to nechápejte jako výtku, spíše naopak. Podle mě totiž není něco, co je zajeté a funkční, nutné měnit.

Grafika a zvuk

Za zmínku stojí rovněž grafika a zvuk. Ano, jsem celkem fanoušek 2D grafiky a musím říct, že je mi občas líto, že 2D grafika má na poli PC her stále menší prostor. O to víc potěší, když objevím nějakou novou hru, kterou jsem zatím nezkusil a vidím, že to stále funguje. Grafika je opravdu povedená. Všechny objekty vypadají velice dobře i při poměrně velkém přiblížení.

Zvuk byl v nové verzi vylepšen a doplněn o nový soundtrack, kterému není moc co vytknout, možná by mohl být o něco delší, protože u tohoto typu her je poměrně delší doba hraní a tak by se delší stopáž soundtracku hodila. Další doprovodné zvuky, jako například křik ptáků, šum moře a mnoho dalších zvuků je na velice slušné úrovní a rozhodně do hry dobře zapadly.

Závěr

Ve hře je možné rovněž zvolit hrát hru ve více lidech, tuto možnost jsem však prozatím nestihl otestovat, takže nemohu říci, zda multiplayer trpí nějakými neduhy či problémy.

Další příjemnou informací je fakt, že Unknown Horizonts bude mít možnost využít práce třech studentů, kteří se budou snažit o vylepšení samotné hry, snížení hardwarové náročnosti či přidávání nových funkcionalit jako například základního bojového systému či podporu AI hráčů, v rámci Summer of Code.

Nezbývá než doufat, že se studenti pod dohledem svých mentorů zhostí svých úkolů se ctí a posunou tento projekt zase o kus dál a blíže jakési „plné verzi“.

Samotná hra určitě stojí za vyzkoušení, protože se jedná o slušný počin, který však potřebuje ještě dopilovat a vylepšit, ale pokud se nudíte nebo nemáte co na práci, rozhodně si najděte hodinku na Unknown Horizons, rozhodně se zabavíte a objevíte hru na zpříjemnění večera.

Autor: VojTEKK