2 příspěvky / 0 new
Poslední
Obrázek uživatele man_100
Offline
Naposledy viděn: 7 let 9 měsíců zpět
Připojen: 17.12.2008 - 14:10
DELL inspiron Suse 11 neposlouchá

Instalace SUSE 11.0 do samostatného oddílu hdd. Instalace a stažení dostupných oprav proběhla automaticky.
Problémy:
1. jako root nemohu v grafickém režimu předat práva druhému uživateli k programu kppp (nakonec se to povedlo v terminálu)
2. Real Player se při přehrávání internetových rádií sám přepíná do režimu Pause (graf datového provozu ukazuje nepřerušený tok)
3. Skype během hovoru shodí připojení k internetu (při surfování připojení drží)
4. Jsou-li otevřena dva okna Fitefoxu (3.0.3), tak během prohlížení jednoho se samovolně otevře druhé (minimalizované)
5. Během surfování se občas sama otevře Hlavní nabídka panelu.
6. I když je zvolena klávesnice Inspiron, nefunguje řízení jasu displeje (lépe řečeno funguje špatně - má jen dvě úrovně jasu) a během provozu se samovolně jas změní na velký.
7. Kmix má mnoho položek pojmenovaných stejně a musí se zkusmo zkoušet, který z potenciometrů má jakou funkci.
8. Firefox startuje vždy v režimu Off line a pokaždé se musí ručně přepnout na provoz On line.

Možná, že problémů bude víc, vyjmenoval jsem jen ty nejnápadnější...

Díky za nasměrování a rady!

Prosím ještě o informaci: dá se Hlavní nabídky přepnout tak, aby se zobrazily všechny položky, v mnohoúrovňové nabídce se dá lehce ztratit (zda je v Systém nebo Nástroje...)

Obrázek uživatele JirkaZ
Offline
Naposledy viděn: 6 let 4 měsíce zpět
Připojen: 17.10.2006 - 19:12
Nemáte náhodou

nainstalované KDE4.x? Pokud ano, zkuste místo něj KDE 3.5.x. (tedy 4 úplně zlikvidovat). Dell je pověstný svojí spolehlivostí a kompatibilitou, jde o profesionální PC používaná ve firmách. Sám jsem cca před týdnem (nebo víc?) instaloval na Dell (i když jiný) SUSE 11 s KDE 3.5.9x a jede jako z praku - prakticky bez jediného ručního zásahu, včetně rozpoznání a automatické instalace driveru pro grafiku ATI...

JirkaZ

Obrázek uživatele man_100
Offline
Naposledy viděn: 7 let 9 měsíců zpět
Připojen: 17.12.2008 - 14:10
Inspiron se usilovně pere s Linuxem - vyhrává Linux

Díky za reakci. Nechal jsem nainstalovat jen KDE 3.5. Instalátor sám upozornil, že SUSE 11.0 obsahuje beta verzi KDE 4...
Bohužel záhady se množí a i banální věci, jako počet ploch, skrývací tlačítko panelu a jiná drobná nastavení oken si dělají co chtějí. Samovolně se nastaví průhlednost otevřeného okna a podobné lahůdky. Nebo mmnoží se plochy podle libosti (chci jen dvě!).
Mám dojem, že problémy se množí po každé inovaci z webu OpenSUSE (pomocí Správce programů v YaST2). On se na nic neptá a začne stahovat a instalovat aktualizace...

Díky
P.S.
Nezbývá než doufat, že v 11.1 to bude lepší. Zápasím s Linuxem od historických dob RedHat 4. Bohužel místo práce člověk musí často stále něco dokončovat a konfigurovat.

--
Vyskytnou-li se u Vás po přečtení mého příspěvku nežádoucí příznaky (na př. třes rukou, žaludeční nevolnost, nespavost) ihned opusťte tento web!

Obrázek uživatele man_100
Offline
Naposledy viděn: 7 let 9 měsíců zpět
Připojen: 17.12.2008 - 14:10
Pro mne je bezproblémový

Pro mne je bezproblémový live SLAX 6. Na USB klíčence zabere 200MB a pro surfování a poštu to bohatě stačí. Bohužel vývoj SLAX stagnuje a není mnoho dalších užitečných aplikací (ve formě modulů).
Zkoušel jsem i jiné (Dream Linux, Mandriva). Jen na desktopu - noťas jsme ještě tehdy neměl. Dělám to z čirého fandovství - podlehnul jsem SuSE a od té doby se ho držím.
Ale na notebooku je situace jiná - je zde příliš speciálních komponent pro které nejsou v Linuxu ovladače (na př. WiFi MBC4310)...
Kdo chce na Linuxu jen internet a kancelář, ten se má. Ale další specialitky? Tam začínají problémy.

--
Vyskytnou-li se u Vás po přečtení mého příspěvku nežádoucí příznaky (na př. třes rukou, žaludeční nevolnost, nespavost) ihned opusťte tento web!

Obrázek uživatele JirkaZ
Offline
Naposledy viděn: 6 let 4 měsíce zpět
Připojen: 17.10.2006 - 19:12
Pár poznámek...

1) musíte HW vybírat k Linuxu, ne obráceně. Nekupovat no-name šmejdy, co sotva opustily vývoj; na trhu je víc než dostatek repasovaných (lépe řečeno vykoupených, viz popis dříve a jinde) značkových PC, které mívají dokonce pro Linux certifikaci.

2) co to je MBC4310? Hledání nevrací smysluplné výsledky... Pokud je to Broadcom 4310, pak třeba hned první odkaz zde popisuje, jak to udělat v Ubuntu. Že by se nešlo inspirovat?

3) co to jsou "další specialitky"? Jistě, třeba v CAD oblasti je trochu problém (zejména ve vyšší třídě, 2D je pokryté). Ale tak 90% všeho ostatního lze nějak obejít, nahradit nebo prostě nepoužívat.

JirkaZ

Obrázek uživatele man_100
Offline
Naposledy viděn: 7 let 9 měsíců zpět
Připojen: 17.12.2008 - 14:10
pokračování (JirkaZ)

Ano, nejsem "zažraným" uživatelem Linuxu - jak jsem psal, dělám to z fandovství... Tomu odpovídají moje poněkud povrchní znalosti.
Omlouvám se za nedostatečnou informaci o notebooku: koupeno jako nový letos v létě - DELL Inspiron 1525, Intel pentium T2370 (dual core 1,77GHz), 2GB RAM, intel 965, 250GB hdd, Ethernet Marwell 88E8040, WiFi BCM4310. Na disku běží SUSE s Vistou, každý ve svém oddíle.

Oživování WiFi karty poněkud rozepíšu: volil postup podle fór, které uvádíte ve své odpovědi.
Viz citát:

After trying many solutions on the net here is what worked
on a 64bit machine opensuse 11.0

(1) mkdir /home/username/wlan
(2) cd /home/username/wlan
(3) wget http://ftp.us.dell.com/network/R174291.exe (the only file that seems to work)
(4) wine R174291.exe
(5) Specify the location where it is going to be installed preferrably /home/username/wlan
(6) cd DRIVER
(7) Assuming that you have already ndiswrapper installed:
ndiswrapper -i bcmwl5.inf
(8) ndiswrapper -l (to check if its installed)
you should get an output similar to this
bcmwl5 : driver installed
device (14E4:4315) present
(9) sudo depmod -a
(10) sudo modprobe ndiswrapper
(11) now i suggest you restart you computer
(12) Use KNetwork to connect to the available wireless network and set the correct configuration

Ovladače se načetly a karta přesto není viditelná... To mě tak nebolí, ale mrzí. Zkoušel jsem více variant ovladačů (starších) - výsledek stejný.

Přiznám se bez mučení, že mě to nekonečné experimentování s Linuxem poněkud unavuje a rád se vždy vracím do zahnívajících vod Redmontských.

No, vybírat hardware podle zamýšleného operačního systému - pochopitelně je nutno brát zřetel na jeho požadavky, ale ty málokdy lze přesně specifikovat. (Jen v hrubých rysech: výkon CPU, RAM, hdd..). Zvlášť u noteooků to je věštění z křišťálové koule.

--
Vyskytnou-li se u Vás po přečtení mého příspěvku nežádoucí příznaky (na př. třes rukou, žaludeční nevolnost, nespavost) ihned opusťte tento web!

Obrázek uživatele JirkaZ
Offline
Naposledy viděn: 6 let 4 měsíce zpět
Připojen: 17.10.2006 - 19:12
Já to vidím trochu jinak

a za tím účelem mírně modifikuju (parafrázuju) Vaše věty:

Přiznám se bez mučení, že mě to občasné experimentování s Linuxem čím dál víc baví a jen nerad se vracím do zahnívajících vod Redmontských.

Zvlášť u noteooků to je nutné ověřit na netu a ze zkušeností ostatních (člověk tak dospěje třeba ke značce IBM/Lenovo, ale funguje i spousta ostatních, pro zaručené výsledky je třeba volit ze starších modelů - důvody byly mockrát popsány).

Závěrem znovu opakuju, že Vás nikdo nenutí Linux používat, buď máte extra smůlu na HW/SW příp. jejich kombinaci, nebo to nějak nezvládáte Vy sám. V tom případě se definitivně vraťte do Billovy náruče, odstraníte tak frustrace jak svoje, tak jiných (spokojených) uživatelů Linuxu.

JirkaZ

Obrázek uživatele jobro
Offline
Naposledy viděn: 15 let 1 měsíc zpět
Připojen: 08.07.2005 - 21:49
linux kontra lidská povaha

Člověk může mít jakkoliv defenzivní tón, na fóru o Linuxu se vždy dočká nekompromisních odsudků. A to jak jsem psal výše, naťukávám Linux už velmi dlouho - možná déle než je stáří (mládí) zde přítomných odborníků. Vysvětlím, proč jej stále jen a pouze "naťukávám":
Kdybych se totiž spoléhal jen na Linux nezbylo by mi moc času na psaní, počítání, střih videa, úpravu fotografií...
To je zásadní problém, který zakládá na tzv. flamewar v diskuzních skupinách. Jsou zde většinou lidé, kteří to umí, protože v tom leží denně. Ano, nedávám tomu tolik úsilí, sypu si popel na hlavu. Bohužel v každé distribuci "něco" nefunguje podle mých představ a padá na mě děs ze závislostí balíčků a s přidávání dalších aplikací, které nejsou součástí distribuce. Odcamcať - podcanťať. Člověk má nervy jen jedny a hledat podporu v komunitě je spojeno s výše uvedeným rizikem. Počítám s ním a dokážu ten jízlivý tón překousnout. Pro Linux se musí něco strpět...

Obrázek uživatele JirkaZ
Offline
Naposledy viděn: 6 let 4 měsíce zpět
Připojen: 17.10.2006 - 19:12
Aby bylo jasno...

1) chlap (a za chlapa se považuju, v protikladu k dnešním úchylným transsexualitám, genderovému vyrovnávání, zvýhodňování 4% apod.) mluví, jedná a píše vždy na rovinu. Pokud považujete takové přímé jednání za "nekompromisní odsudek", je to jen a pouze Váš problém. Jestli chcete ještě přímější vyjádření, přečtěte si třeba toto. Nejsem autorem, ba ani hackerem (a to ani vzdáleně), přesto mi to mluví z duše.

2) většině přítomných bych mohl dělat otce, některým možná i dědu.

3) ne, nevěnuju se žádnému OS - natož Linuxu - denně - tedy ve smyslu nějaké jeho údržby apod. Zato si dokážu vážit práce vývojářů a toho, že tak rozsáhlé projekty můžu využívat i zdarma. Ano, stojí to někdy i trochu, jindy více vlastní snahy - ale to přece je a vždy bylo normální (tedy než přišli lživí, především obchodní manažeři, snažící se stádo přesvědčit o opaku). S Windows mám ze svého pohledu stejné, spíš větší starosti a musím za ně, i za některé nutné doprovodné programy (antivirus apod.) platit.

4) pokud jakékoliv činnosti nevěnujete dostatek úsilí, výsledky jsou jen a pouze obrazem takového přístupu a můžete poděkovat jen sám sobě.

Řekl bych, že k tématu už jsem napsal vše, tedy už nebudu reagovat. Pouze pro původního tazatele uvedu ještě jeden odkaz - řeší se tam podobný, ne-li stejný problém. Sumárně se dá říct: nevstřícný Broadcom, příliš nový HW (čili nic nového pod Sluncem). Tamtéž bych se obracel i s dalšími dotazy, resp. výsledky.

JirkaZ

Obrázek uživatele jobro
Offline
Naposledy viděn: 15 let 1 měsíc zpět
Připojen: 08.07.2005 - 21:49
konec dobrý- všechno dobré...

Ano, souhlasím s výroky autora, na kterého jste mne odkázal (tzv. přímé chlapské vyjádření http://www.hash.cz/inferno/otazky.html).

Zbývá vyřešit maličkost: může laik (byť poučený) klást chytré otázky?
Jako příklad uvedu toto: sedím u SUSE, koukám na nastavení pracovní plochy, mám zvoleno 2 (slovy dvě) zobrazované plochy, ale v liště dole jich mám 12. Při pokusu o každou změnu počtu ploch jich je čím dál více...
Existuje na původ tohoto stavu "chytrá otázka"?
Děkuji za účast v diskuzi a těším se na další překvapení SUSE 11.1! Mnoho zdaru.

P.S.
Jen malá poznámka k WiFi modulu v Inspironu: pod Win se hlásí jako Dell 1395, pod Linuxem jako MBC4310 (PCI a současně jako USB).

Obrázek uživatele man_100
Offline
Naposledy viděn: 7 let 9 měsíců zpět
Připojen: 17.12.2008 - 14:10
WiFi vyřešeno

Snad někomu pomůže moje informace při oživení karty WiFi v Inspironu 1525.

Retrieved from "http://linux.dell.com/wiki/index.php/Tech/Wireless/Truemobile_ndiswrapper"

Vkládám citace z anglického webu s komentáři, které jsem doplnil během oživování:

Dell TrueMobile wireless cards are based on Broadcom Wireless chipsets. This includes the following wireless cards:
1350 WLAN MiniPCI/PC Card – DELL Inspiron 1525
Wireless 1370 WLAN MiniPCI Card
Wireless 1390 WLAN ExpressCard/MiniCard
Wireless 1450 WLAN miniPCI Card
Wireless 1470 Dual-Band WLAN miniPCI Card
Wireless 1490 Dual-Band WLAN MiniCard
Wireless 1500 Draft 802.11n WLAN mini Card
----------------------------------------------------------------------------------------------------
1. ndiswrapper installation
poznámka: (příkaz sudo nepoužijeme, pokud jsme přihlášeni jako root)

From a command line, run the following command:
sudo apt-get install ndiswrapper-common ndiswrapper-utils ndisgtk

(ndiswrapper stáhnout z repozitáře jako balíček RPM a nainstalovat!)

2. Disable the "bcm43xx" driver on your system:
(vyjmutí dosavadního, chybně určeného ovladače)

Run the following command at a command prompt:
echo 'blacklist bcm43xx' | sudo tee -a /etc/modprobe.d/blacklist

3. Download the Windows driver for your card

Go to support.dell.com and download the appropriate Windows driver for your TrueMobile card (should be something like R174291.EXE). Save this in the /tmp directory (příklad, lze uložit kdekoliv!)
Drivery lze připravit předen ve Windows XP

cd into the /tmp directory, and unzip the Windows driver package
cd /tmp
unzip R123456.EXE (or whatever the name of the download is)

4. Install the Windows driver with ndiswrapper

Run the following command to load the driver:

sudo ndiswrapper -i /tmp/DRIVER/bcmwl5.inf

Pro Inspiron použity drivery ze složky DRIVER_ROW, potřebujeme dva soubory - bcmwl5.inf a bcmwl5.sys

Verify that the driver has been loaded
ndiswrapper -l
The output of this command should look like the following if it is loaded correctly
Installed ndis drivers:
{name of driver} driver present, hardware present
or
{name of driver}: driver installed
device ({Chipset ID}) present

5. Load the ndiswrapper module
You now need to load the ndiswrapper module. Complete the following steps at a command prompt:

sudo depmod -a
sudo modprobe ndiswrapper

You may also want to check for error messages:
tail /var/log/messages

Assuming there are no errors, you should then try to bring up the network connection.

6. Configure network manager to use your wireless card:

a) Open the Networking Admin tool (System | Administration | Networking), select the Wireless connection and click Properties, ensure the Enable roaming mode checkbox is ticked.
b) Click the Network Manager icon (computers icon in the top right corner of system tray), your network ESSID should be shown in the drop-down list. Select your network by clicking on it.
c) If the Network requires any further configuration (eg WEP key), a dialog should appear, select the correct settings and paste in your key.

7. Set the ndiswrapper module to automatically load at boot
If you are using the network manager applet to configure Wireless Network, ndiswrapper will not be started by the network manager alias setting. You must configure your system to load the ndiswrapper module at system startup. To do this, edit /etc/modules file to add an entry for ndiswrapper at the end of the file.

Pozor! Tyto příkazy pod SuSE nepracují.

gksudo gedit /etc/modules

Doporučeno je použít tyto:

ifconfig wlan0 up

then add the word ndiswrapper to the end of this file and save it.
Your wireless should now work on subsequent reboots.
-------------------------------------------------------------------------------------
Doplněno z fóra:

NetworkManager neumožňuje mít současně dvě síťová rozhraní aktivní. Což by mohl být důvod nesprávné funkce wifi karty.
Postup instalace driveru přes ndiswrapper:
ndiswrapper -i "driver.INF"
následně si zkontroluji přítomnost karty a driveru:
ndiswrapper -l
a instalaci zakončím:
ndiswrapper -m
Pak už jen stačí aktivovat síťové rozhraní: ifconfig wlan0 up

Před opětovnou instalací nejprve odeberte driver: -r "driver" a zkontrolujte /etc/ndiswrapper/ a pokud zde budou nějaké soubory, tak je smažte (zde jsou umístěny nainstalované drivery).
-------------------------------------------------------------------------------------

V nastavení sítě (YaST) ručně doplníme kartu wlan0, v okénku "Module" dopsat ndiswrapper a také spustit při startu...

Mnoho zdaru

--
Vyskytnou-li se u Vás po přečtení mého příspěvku nežádoucí příznaky (na př. třes rukou, žaludeční nevolnost, nespavost) ihned opusťte tento web!

Obrázek uživatele JirkaZ
Offline
Naposledy viděn: 6 let 4 měsíce zpět
Připojen: 17.10.2006 - 19:12
K těm plochám

mě napadá jen toto: jde zřejmě o chybu ve verzi 11.1 (a/nebo KDE 4, pokud ho máte) - ani by mě to nepřekvapilo, vše je příliš nové a neodladěné. Co se charakteru otázky týče - z mého pohledu je "chytrá" jakákoliv, ze které je jasné, že tazatel především pátral sám (tedy vyvinul vlastní snahu) a až poté, co neuspěl, tak se začal ptát. Odborná úroveň otázky není přitom až tak podstatná, ne každý je programátor, hacker apod.

Věcně: zkuste si třeba projít Novell BugZillu na dané téma (klíčové slovo samozřejmě může být i jiné). Pokud nic nenajdete, založte novou chybu...

JirkaZ

Obrázek uživatele JirkaZ
Offline
Naposledy viděn: 6 let 4 měsíce zpět
Připojen: 17.10.2006 - 19:12
Letem světem

jsem zkusil hledání a nenarazil na nic, co by se podobalo Vašim potížím. Bohužel nepíšete přesný typ stroje (obvyklý nedostatek, Škoda Octavia taky není postačující specifikace při hledání problému třeba v motoru).

Dělá to na mě dva dojmy: jednak si nejsem jistý úrovní Vašich znalostí (a tedy přesného, resp. odpovídajícího a funkčního nastavení systému), jednak klidně můžete mít problém s nějakou částí HW (na což je Linux citlivý).

Já s Linuxem problémy nemám (a to nejsem žádný guru), instaloval jsem ho na řadě zcela různých strojů a provozují ho i téměř PC analfabeti. Můžu o něm napsat "Just works" (mluvím o SUSE a Ubuntu). Ale nikdo Vás nenutí ho používat...

JirkaZ

Obrázek uživatele man_100
Offline
Naposledy viděn: 7 let 9 měsíců zpět
Připojen: 17.12.2008 - 14:10
DELL se částečně umoudřil

Díky internetovým fórům sahajícím od Jižního po Severní pól se podařilo zprovoznit WiFi (viz poslední příspěvek) a také zkrotit Firefox.
Bohužel některé problémy přetrvávají:
1. RealPlayer přestane po cca minutě reprodukovat internetové rádio - data proudí z internetu, ale samo se aktivuje tlačítko Pause.
2. KMix má pojmenované potenciometry stejným jménem (3xCapture, 3xMux), je třeba zkusmo hledat které z nich co řídí.
3. Hlavní Menu, přepnuté do "KDE style" občas zblbne a nelze jím nic ovládat. Tzv.SUSE nabídka (s tím ještěrem čijaksetojmenuje) mi nevyhovuje, protože se v ní ztrácím.

KDE 3.5, instalace z DVD
Některé příkazy, použité k "ruční" konfiguraci jsou velmi zvláštní a mohu jen děkovat lidem, kteří jsou ochotni zveřejnit tato zaklínadla, která by mě ani ve snu nenapadla - to je Linux...

--
Vyskytnou-li se u Vás po přečtení mého příspěvku nežádoucí příznaky (na př. třes rukou, žaludeční nevolnost, nespavost) ihned opusťte tento web!